Zien we volgend seizoen na de schijfremmen een nieuwe innovatie in het veldrijden? Als het aan wielenfabrikant Edco ligt wel. 3 jaar geleden werden de reglementen aangepast. Sindsdien bestaat er de regel dat banden niet breder mogen zijn dan 33mm. Maar er staat niet in dat er 2 banden naast elkaar geplaatst mogen worden.

De term dubbel lucht zullen vrachtwagen fanaten vast kennen.  Vrachtwagens met 2 wielen aan elke zijde van de achteras worden vrachtwagens met dubbel lucht genoemd. Het voordeel dat dit geeft is een betere gewichtsverdeling en het geeft vele malen meer grip op gladde ondergronden. Het idee van Edco is dan ook niet geheel vreemd.

Edco_Double01

Het idee zit nog in de conceptfase maar heel waarschijnlijk zien we het nog komend seizoen terug in het veld. Veldrijders Bart Wellens en Tom Meeusen waren in ieder geval al dolenthousiast over de dubbele velg.

Ik ben nu al 3 weken aan het trainen met het wiel en ik moet toegeven dat het verbluffend is! In zacht zand en op zeer drassige parcoursen rijd ik sneller en vind meer stabiliteit. Voor drogere parcoursen en voor het sprinten verkies ik het traditionele wiel (lacht)’ … maar daar zijn nu eenmaal de ‘wissels’ voor.

Verteld Tom aan de website Velozine.nl, Bart Wellens vervolgt:

‘Ik ben zonet met mijn training begonnen na een 7 weken durende revalidatie. Ik rijd voornamelijk op de weg met een race fiets, waarbij het dubbel wiel zéker geen functie heeft, integendeel. Ik testte het dubbel-wiel gisteren even uit in de tuin en ik dacht ‘wauw’ !